Analyse intro
In de analysefase klaar je noden en verwachtingen van van werknemer en werkgever uit en zoek je samen naar mogelijke acties. Deze fase is doorgaans verspreid over meerdere gesprekken of contactmomenten. Het doel is om op het einde van deze fase te komen tot een actieplan dat dan in de volgende fase in de praktijk wordt omgezet. Idealiter wordt dit actieplan, opgesteld samen met de coachee en de werkgever en staan beide partijen hier achter. Dit zal echter niet in alle situaties mogelijk zijn.
Verhalen uit de praktijk
Els werkt al 15 jaar voor dezelfde werkgever, in de financiële sector. Begin 2014 kreeg Els te kampen met verschillende fysieke klachten die geen verband met elkaar leken te hebben. Na verschillende medische onderzoeken kreeg Els te horen dat al deze klachten gelinkt konden worden aan een burn-out. Vrij snel nadat zij in ziekteverlof ging, verdwenen haar fysieke klachten. Maar Els vreesde dat deze terug zouden komen, zodra ze het werk zou hervatten. Via de arbeidsgeneeskundige dienst van haar werkgever, hoorde Els over de zorg-en-werk-coaching.
In de analyse-fase is de Z&W-coach op verschillende aspecten van de situatie van Els dieper ingegaan. De analyse-fase bestond uit verschillende gesprekken en heeft enkele maanden geduurd.
In eerste instantie heeft de Z&W-coach samen met Els haar situatie opnieuw geschetst aan de hand van het KOP-schema. Els vond dit zeer zinvol omdat ze op die manier ook een zicht kreeg op de rol van omgevingsfactoren, waarmee ze voordien geen rekening gehouden had.
Bijvoorbeeld: Els is gehuwd, ze heeft geen kinderen. Haar vrije tijd brengt ze altijd door samen met haar echtgenoot: samen fietsen, samen wandelen met de hond, … De Z&W-coach heeft haar aangeraden om haar vrije tijd niet enkel met haar echtgenoot, maar ook met andere mensen door te brengen. Op die manier komen er eens andere gesprekonderwerpen aan bod en kan ze haar zinnen eens verzetten.
Daarna is de Z&W-coach dieper ingegaan op de werksituatie van Els. Door middel van een aantal oefeningen (bv de vaardighedenmatrix) heeft Els een beter zicht gekregen op de taken die haar goed liggen. Dan hebben ze samen haar huidige job geanalyseerd om te bekijken in welke mate die taken hierin aan bod komen.
Els heeft dan zelf contact opgenomen met haar werkgever en samen met de D&W-coach zijn ze rond de tafel gaan zitten om te bekijken wat er haalbaar was. De werkgever heeft dan zelf voorgesteld om Els over te plaatsen naar een andere dienst, waar zij zich beter op haar plaats zou voelen.
Els vond de aanwezigheid van de Z&W-coach bij dit gesprek zeer zinvol. Ze is van mening dat de werkgever zich anders opstelde omdat de Z&W-coach aanwezig was.